6. aprīlī Rīgas Domā savu pirmatskaņojumu piedzīvoja komponista Riharda Zaļupes sešdaļigais cikls "Mana lūgsna", kas īpaši veltīts Latvijas Universitātes (LU) sieviešu korim "Balta", soprānam, mecosoprānam, altam, marimbai un perkusijām. Jaundarba izpildījumā bija klātesošs gan pats komponists, gan soprāns Inga Šļubovska - Kancēviča un mecosoprāns Ilona Bagele.

Riharda Zaļupes jaunais sešdaļīgais cikls atvēris jaunu un spilgtu lappusi latviešu sakrālajā kora mūzikā. Cikls tapis 2024. gadā ar Valsts Kultūrkapitāla fonda finansiālo atbalstu un veltīts tieši LU sieviešu korim “Balta” un tās diriģentei Mārai Marnauzai.

Jaundarba idejas pamats balstīts uz Bībeles citātu no Pāvila 2. vēstules korintiešiem 3:17-18: “Tas Kungs ir Gars. Kur Tā Kunga Gars, tur ir brīvība. Tad nu mēs visi, atsegtu vaigu spoguļojamies Tā Kunga spožumā, topam pārvērsti Viņa paša līdzībā no spožuma uz spožumu. To dara Tā Kunga Gars.” 

Rūpīgi izvēlētais liturģiskais teksts radis adekvātu iemiesojumu komponista izvēlētajā mūzikas skaņu valodā, kur cieši kopā savijas kora un solistu balsu daudzpusīga intonatīva valoda, kur partitūrā kopā apvienojas tradicionālas liturģiskās mūzikas nokrāsas, alta melodiskais skanējums, marimbas un perkusiju ritmi, to īpašais skanējums muzikālā daudzveidība. Cikla kulminācija ir skaņdarba piektā daļa - lūgsna “Mūsu Tēvs debesīs”, kas izjusti iemieso vēl vienu šī izcilā garīga teksta muzikālo risinājumu.

Jaundarba pirmatskaņojumā piedalījās komponists Rihards Zaļupe pie marimbas, Chin Yun Yu pie perkusijām, Ivars Brīnums ar altu, sieviešu koris “Balta” un soprāns Inga Šļubovska - Kancēviča un mecosoprāns Ilona Bagele.

Komponists Rihards Zaļupe, prestižo Oskara balvu tikko saņēmušās animācijas filmas “Straume” mūzikas līdzautors atceras: - “Mana Lūgsna” rakstīju laikā, kad filma sāka savu uzvaras gājienu pasaulē. Tas bija kā ideāls kontrasts tā laika sajūtām - būt šeit un tagad. Turklāt izmantoju pilnīgi jaunu pieeju mūzikas komponēšanā - visu ieskaņojot ar savu balsi un tad pārliekot sieviešu korim. Radošajā procesā atnāca ari apjausma sarakstīt savu pirmo Tēvreizi."

Kora “Balta” mākslinieciskā vadītāja Māra Marnauza atklāj, ka "Latvijā ir ļoti nepieciešami jauni latviešu komponistu darbi sieviešu koriem, kas sekmētu koru nozares attīstību, bagātinātu repertuāru, dotu iespējas dziedātājam pilnveidot dziedāšanas prasmes, paaugstinot koru māksliniecisko līmeni un interesi dziedāt korī."

 

Dalīties